5 důvodů, proč chtít Fiat Tipo
Fiat Tipo je u nás nedoceněné auto. Snaží se bodovat nízkou cenou v segmentu, který už ostatní výrobci opustili. Mezi soupeři, jakými je naše Škoda Rapid, Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301, ční poctivou technikou nižší střední třídy. Přesto v záplavě Rapidů na silnicích aby člověk Tipo pohledal. Existují nějaké důvody, proč jej při nákupu ojetiny upřednostnit?
Poctivá nižší střední třída
Samozřejmě, že existují. V první řadě jde o fakt, že mezi levnými kompakty je právě Fiat Tipo tím, který může etalonům konkurovat nejvíce. Zatímco Škoda Rapid i francouzská dvojice používají ve velké míře díly z menších modelů, Tipo je pravověrná nižší střední třída. Poznáte to nejen na jízdních vlastnostech, ale i na šířce karoserie a příčném prostoru pro posádku. A zkuste si sedadla nebo výplně dveří… Není to Golf, není to Focus, ale k oběma má určitě blíž než třeba k Fabii. Prostorem jednoznačně, pocitem z jako takového ale také.
Solidní design
Design je vždy věc čistě subjektivní. Italové jsou však v tomto ohledu na špičce a Tipo je toho důkazem. Možná nejde o nejkrásnější auto na světě, ale ve sterilním segmentu C rozhodně neplatí za obludu. Naopak, s velkými koly mu to neobyčejně sekne. Designéři dali italskému kompaktu do vínku i několik zajímavých detailů a auto tak rozhodně zvenku nevypadá levně. Když si na parkovišti nebo v bazaru prohlédnete Tipo sedan ve vyšší výbavě, jde bez debaty o elegantní vůz. To rozhodně o každém kompaktním sedanu říct nelze. Na rozdíl od jiných si ale nehraje na sporťák, kterým prostě není. Ani hatchbacku a kombi elegance nechybí, sedan byl, alespoň z mého pohledu, v tomto ohledu nejlepší. Minulý čas je ale bohužel na místě. V aktuální nabídce Fiatu ho už nenajdete.
Atmosférický motor
Nástup emisní normy Euro 6c posílá další atmosférické motory do věčných lovišť. To byl případ i šestnáctistovky spojené s automatem v útrobách na poměry značky velkého Itala. Základem však ještě nějakou dobu zůstala zážehová čtrnáctistovka. Její maximální výkon hovoří za vše – se 70 kW z vás závodníka neudělá. Pro běžné rodinné cestování však zcela stačí, jen si musíte řádně rozmyslet předjíždění a nesmíte mít strach z řazení. Na druhou stranu jde o spolehlivý agregát s potenciálně dlouhou trvanlivostí a snadným servisem. Dokáže se odměnit i spotřebou klesající na dlouhých trasách v klidném tempu i pod 6 litrů na 100 km. I tu už ale najdete jen v bazarových ojetinách. Aktuální paleta zážehových jednotek není příliš pestrá – přeplňovaný litr nebo mild hybridní patnáctistovka.
Paleta karosářských variant
Pokud se bavíme o levných kompaktech, neexistuje pro Fiat Tipo konkurence z hlediska nabídky karosářských variant. Levný, praktický, pohodlný a elegantní sedan, o němž už byla řeč, doplňuje stylový hatchback. Ten také dokáže plnit roli rodinného vozu. 440 litrů v zavazadlovém prostoru musí leckomu stačit. Komu ne, pro toho je určeno kombi s další více než stovkou litrů pro bagáž. Takto široký výběr nabízí v C segmentu málokdo.
Rozumné výbavy
Další silnou stránkou kompaktního Fiatu je složení výbav. Jednotlivé stupně jsou jakýmsi kompromisem mezi japonskou a německou cestou. Jsou poměrně bohaté, ale za prvky, které nechce každý, se dá připlatit. Za nějakých 600 tisíc tak dostanete velmi solidně vybavený vůz. Na druhou stranu málokdo s takovou částkou v určenou na koupi auta dokáže koupit právě Fiat. Proto má Tipo pro automobilku význam především v nižší výbavě. Velkým trumfem kdysi byla edice Italia. Za 290 000,- Kč zákazník dostal sedan s velkým kufrem se základní čtrnáctistovkou, klimatizací, volantem v kůži a tempomatem. Za příplatek 40 000,- Kč byla k mání verze Italia Extra, která přidává například šestnáctipalcová kola z lehkých slitin, automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, LED světla denního svícení, mlhové světlomety nebo parkovací senzory. Kdeže ty loňské sněhy jsou…