100 let motorizovaného Československa a parádní Škoda 860 nově ve Škoda Muzeu
O tomto víkendu vrcholí oslavy a připomínky kulatého výročí vzniku Československa. Motoristické novináře už dlouho zásobovala i automobilka Škoda tiskovými materiály, jejichž obsah se vázal k období první republiky. Vrcholem je zpráva o nově restaurovaném skvostu z počátku třicátých let, kterým je Škoda 860.
Luxus na čtyřech kolech
Nově zrenovovaný kus je jediným dochovaným kabrioletem této luxusní modelové řady. Ta mimochodem dokládá, že punc výrobce levnějších a racionálních vozů neměla Škoda vždy, naopak. Kultivovanost chodu by osmiválci o objemu téměř 3,9 litru závidělo nejedno dnešní auto. A o kultivovanosti celá tahle paráda je. Jeho 5,5 metru délky vypadá i po letech monstrózně. V tomhle autě se mohli vozit vždy jenom “lepší lidé”. Těm činila jízdu pohodlnější vytříbená technika. Pro účinnou eliminaci vibrací motoru Škody 860 vsadili konstruktéři v Mladé Boleslavi na uložení klikového hřídele v devíti ložiskách a na Lanchesterův tlumič kmitů. Maximální rychlost vozu činila 110 km/h a o bezpečné zastavení se starala brzdová soustava s podtlakovým posilovačem.
Jedním z inovativních řešení ve voze Škoda 860 byl i sklonoměr na palubní desce. Řidiči dokázal poradit se správnou volbou rychlostního stupně, čímž se de facto dnes zabývá i složitá technika na palubě rodinných vozů.
Takto velké vozy většinou sloužili majetným občanům s řidičem. I proto je renovovaný kousek vybaven výsuvným sklem, které dokázalo oddělit prostor na zadních sedadlech. Ta také poskytovala parádní komfort díky příjemnému čalounění. Tři sedadla na zadní lavici šlo doplnit o další dvojicí výklopných, určených převážně pro děti. I to dokládá, jak velkorysý prostor Škoda 860 posádce poskytovala. A prostor to byl navíc velmi útulný. Okna byla doplněna roletkami a podlaha ukrývala sálavé topení.
Astronomická cena
Světovou premiéru zažila Škoda 860 23. října 1929 na autosalonu v Praze. Tehdy šlo o vlajkovou loď mladoboleslavské automobilky. Název 860 vznikl podle stejného klíče jako číslo 440 označující o mnoho mladšího Spartaka. První číslo udává počet válců, další dvě výkon motoru v koních. Ačkoli se na dnešní dobu zdá šedesátihlavé stádo vydolované z téměř čtyřlitrového osmiválce málo, tehdy šlo o velmi silný vůz.
Jeho základ tvořil žebřinový rám s tuhými nápravami. Obě byly odpruženy listovými pery s hydraulickými tlumiči. Řekli byste to do skoro 90 let starého auta? Půl druhé tuny vážících podvozků bylo do roku 1933 vyrobeno celkem 49. Hmotnost kompletního vozu atakovala hranici dvou tun. Jeho cena tehdy činila 125 000 korun, za verzi kabriolet se připlácelo dalších 15 tisíc.