1.4 TDi – spořílkův sen nebo díra na peníze?
Období kolem roku 2010 bylo dobou snad největší slávy vznětových motorů. Zdálo se, že většina jejich neduhů je již podchycena a vyšší účinnost a nízká spotřeba jsou modlami ekologického směru. Jak hořce humorné s odstupem deseti let. Tehdy se ale i do malých aut začaly montovat malé dieselové motory. Vrcholem u Volkswagenu byla asi přeplňovaná dvanáctistovka, jejíž spotřeba v miniautech měla hravě atakovat 3,5 litru na sto kilometrů. U nás ale frčí přece jen o něco větší Škoda Fabia a do ní se montovala jednotka 1.4 TDi.
Po nedávno probíraném HTP je tenhle motor asi největší lákadlem pro škodovácké hatery. Kombinace zvukového projevu tříválce s nijak zvlášť účinnou vyvažovací hřídelí a hluku vznětového motoru dělá svoje. Když se navíc těžký chraplák ozývá z útrob malého auta, vypadá to všelijak. V interiéru to ale taková hrůza není. Ne, že by si v Boleslavi dali velkou práci s odhlučněním, ale hluboký hlas vznětového ústrojí se dá vydržet.
Hlavním pozitivem měla být spotřeba. Ta hodně závisí na tom, jak je řidič schopen pracovat s projevem motoru. Tomu chybí síla nahoře i dole. Naopak ve středním pásmu otáček je příjemně pružný. Žádný trhač asfaltu, ale zátah je na světě. Pokud jej řidič neždímá a pohybuje se v pásmu kolem 2000 otáček za minutu, není problém spotřebu dostat k pěti litrům nafty na sto kilometrů.
Otázkou ale je, jestli se to vyplatí v kontextu potenciálních drahých oprav složitého dieselu. Klidný řidič totiž s jednodušší benzinovou jednotkou o moc více paliva nespálí. Na kdovíjaké kilometrové nájezdy, které by dieselu dávaly logiku, zase není Fabia úplně ideálním autem, i když je určitě zvládne. Motor 1.4 TDi totiž co spolehlivosti sice nepatří k tomu nejhoršímu, ale přední příčky jsou mu také vzdáleny. Životnost vstřikovačů nepatří k těm nejdelším, relativně velký točivý moment se podepisuje na spojce a motor trpí i na vznik vůlí na klikové hřídeli. Náročná oprava levného auta pak leckdy nedává smysl.
Nooooo tenhle motor je hrůza. Mi teda vadila hlucnost. Ale jak to mate napsané, že náročná oprava levného auta pak leckdy nedává smysl. Nesouhlas. Jsou třeba v Praze servisy, které dokažou pracovat s jakýmkoli modelem Škoda, mluvim ted o https://www.2din.cz/. Tam to ví)