1.4 T-GDi – prostě slušný motor

Klasická kubatura kolem 1400 cm3 se pomalu stává vzácností. Takto objemné atmosféricky plněné jednotky vydržely coby základní motorizace kompaktních aut jako jedny z posledních. Opustili je ale Korejci, stejně jako se to stane Italům. Mezi přeplňovanými agregáty patřily čtrnáctistovky k průkopníkům downsizingu. I tady se ale doba mění a třeba koncern už je dávno o deci výše. A podobným směrem, navíc s mild-hybridní technologií, míří i Hyundai a Kia. Do faceliftované i30 tak motor 1.4 T-GDi už neseženete a Kia Ceed s touto pohonnou jednotkou se také pomalu doprodává. Je to škoda?

V tuhle chvíli se po tomhle agregátu bude stýskat asi málokomu. Jeho nástupce je silnější, úspornější a ne o moc dražší. Přesto se najdou lidé, kterým imponuje přece jen vyzkoušená technika. A ti budou muset pár let počkat, než se dostatečně projeví nová patnáctistovka. To u končící čtrnáctistovky je vše jasné. Spolehlivostí patří k tomu lepšímu, co se na trhu najde. Ne, že by netrpěla vrozenými vadami přímovstřikových motorů. Podtáčením si zaděláte na problémy s karbonizací. Nesmrtelný nebude ani filtr pevných částic, který se v posledních letech sériově montuje. Jinak si ale majitelé na nějakou vrozenou vadu nestěžují. Snad jen klepavý zvuk, který ale nejde přímo od motoru, ale od turba. Podle servisů nejde o vadu, ale spíše o vlastnost, která nic nevypovídá o tom, že by se šnek pomalu chystal do věčných lovišť.

Motor 1.4 T-GDi, foto Hyundai

Motor 1.4 T-GDi, foto Hyundai

Co se provozu týče, je 1.4 T-GDi velmi příjemným společníkem. O kultivovanosti jeho chodu svědčí i fakt, že inženýři ušetřili na tlumícím materiálu kapoty. Nedozvíte se tak, že se k vám chodí ohřát kuna. Jízdně je 103 kW velmi fajn. Dáte-li mu čas k nadechnutí, turbo automobil solidně popožene už od nízkých otáček. Projev je ale příjemně lineární. Tak trochu připomíná staré dobré atmosféry. Ale celkem silné atmosféry. Dobové testy tvrdily, že tahle jednotka nahrazuje klasickou šestnáctistovku. Kdo ale zná její chuť zrychlovat, musí uznat, že to není pravda. 1.4 T-GDi je pocitově srovnatelný s atmosféricky plněným dvoulitrem.

V tomto kontextu tak nemůže urazit ani spotřeba. V ní sice nepatří mezi premianty, ale srovnání právě s dřívějšími dvoulitry hovoří za vše. Kdo s nimi jezdí pod 7.5 litru? Ceed nebo i30 s 1.4 T-GDi lze bez problému provozovat za o litr méně. A najdou se střelci, kterým palubní počítač ukáže spotřebu začínající pětkou. Pěkné, ale takový 1.5 TSI se systémem ACT umí být ještě úspornější. Kolik ale stojí Octavia nebo Leon s ním pod kapotou?

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close