Výběru maziva věnujte stejnou péči jako pohonným hmotám

Výběr kvalitního benzinu s aditivy či dokonce s vyšším oktanovým číslem, bez příměsi etanolu, nebo ještě naléhavěji čerpací stanice s kvalitní naftou je pro mnoho motoristů již běžnou praxí. Pohonné hmoty však nejsou to jediné, co do svého vozu lijeme. S kvalitou směsi do ostřikovačů máte zkušenost po prvních několika dnech a podle toho ji můžete vyměnit klidně několikrát za sezónu. Kvalitu motorového či převodového oleje ale poznáte až po letech, stejně jako to, zda se o Váš vůz předchozí majitelé v tomto směru starali tak dobře jako vy.

O tom, že motorové oleje je dobré měnit po uplynutí jednoho roku, nebo po ujetí 10 až 15 tisíc kilometrů (v případě vyšší zátěže motoru i dříve), není třeba mnoho diskutovat. Existují tzv. longlife oleje a některá doporučení výrobců, kteří tyto hranice někdy násobí. Zkušenosti řidičů ale mnohdy ukazují, že šetření na frekvenci výměny motorového maziva, není na pravém místě. Ne nadarmo se říká, že kdo miluje svoje auto, mění olej každých 10 tisíc kilometrů, kdo je rozumný každých 15 tisíc kilometrů a po třiceti tisících mění olej jenom…

Avšak není olej jako olej. Jeho technickou specifikaci snadno vyčtete na nádobě, v níž se prodává. Které motorové mazivo je vhodné pro váš vůz, naleznete jistě v manuálu. Nemáte-li jej, pomůže internet. Záleží však i na značce. Mnohé automobilky doporučují dokonce konkrétní olej konkrétního výrobce. Proslulý je tím například Fiat nebo někteří Francouzi. Pravdou ovšem je, že chybu většinou neuděláte výběrem některé (pozitivně) zavedené značky. Trh je však plný výrobků, jejichž výrobce si běžný motorista nedovede zaškatulkovat. V takovém případě je jistě dobré nepodléhat okamžitě masáži v podobě nízké ceny a velkých nápisů AKCE. Může jít o nekvalitní „no name“ výrobek, stejně jako o vysoce kvalitní výrobek firmy, která v zahraničí platí za exkluzivní a u nás tak rozšířená či známá není.

engine

Jeden příklad za všechny, firma Millers Oils. Mezi řadovými motoristy ne zrovna nejznámější značka, kterou by člověk hledající kvalitní olej v regálu snadno přehlédl. Zároveň ale také anglická rodinná společnost, která je na trhu s oleji, mazivy a aditivy od roku 1887. Kvalitu výrobků Millers Oils snad dostatečně dokazuje využití v závodních sériích typu Dakar, World Rally Championship, World Rallycross Championship nebo World Superbike Championship.

Olej však v automobilu nenalezneme jen v motoru. Ani převodovka by bez mazání nefungovala. Převodové oleje také nejsou navždy. S výrobcem doporučenou frekvencí jeho výměny problémy nebývají. Pokud však nejezdíte na pravidelné servisní prohlídky do autorizovaného servisu, který spotřební materiál (a s ním i motorový a převodový olej) mění podle frekvence stanovené výrobcem, nebo na jeho výměnu sami nemyslíte, můžete převodovku svého miláčka potěšit novou lázní, až když někde praskne gufero. V té době již převodový olej nemusí mít tak dobré mazací účinky a může být zanesen drobnými kovovými šponami. To první poznáte podle hrubšího chodu řazení, to druhé často až při poškození, které mohou špony způsobit. I správný typ převodového oleje naleznete v manuálu či na webu, stejně jako frekvenci jeho výměny. Ta je silně odvislá od typu převodovky. U manuálních převodovek výrobce někdy nestanovuje, jak často měnit převodový olej. Přesto je v takovém případě vhodné po pěti letech či 150 tisících kilometrech o výměně uvažovat. U automatů může být interval třeba jen třetinový.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.