Trh s ojetými vozy kopíruje ten s novými i zvýšenou poptávkou po alternativních palivech

Prodeje benzínových aut jsou nejvyšší za posledních pět let. Od ledna do června roku 2016 se prodalo 43,27 % nových vozů s dieselovým motorem a 53,9 % s benzínovým. Zbytek připadal na alternativní paliva. V letošním roce se mezi lednem a červnem prodávalo již 57,27 % nových aut v benzínové motorizaci. Prodeje alternativních pohonů se meziročně zvýšily o necelé procento. Tomuto trendu se začíná přizpůsobovat i trh ojetých vozů.


„Tento trend již delší dobu pozorujeme i v segmentu ojetých aut. Automobilky ve snaze snižovat emise vyrábí čím dál více aut s benzínovou motorizací. Ta se pak pochopitelně dostávají na trh s ojetinami, ale vždy je potřeba počítat s určitým zpožděním oproti trhu nových aut. My se jako lídr trhu snažíme přizpůsobit požadavkům zákazníků, proto je poměr mezi auty s benzínovými a dieselovými motory v naší nabídce jiný, než třeba na internetové inzerci nebo u ostatních prodejců ojetin, a více tak odpovídá reálné poptávce,“ říká provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

Škoda Felicia Combi, zdroj: Wikimedia commons, autor: alofok, CC BY-SA

Škoda Felicia Combi, zdroj: Wikimedia commons, autor: alofok, CC BY-SA

Důvodů, proč čeští motoristé pomalu opouští dlouho oblíbené a preferované naftové motory je několik. Naftové motory se nevyplatí každému. Jejich pořizovací cena bývá vyšší a ekonomicky smýšlející zákazníci vědí, že musí ročně najet alespoň 20.000 km, aby se jim pořízení „nafťáku“ vyplatilo. „Dalším důvodem je u novějších dieselů přítomnost filtrů pevných částic, jejichž opravy nebo výměny jsou velmi drahé a zákazníci se drahých oprav obávají,“ doplňuje vedoucí servisu Mototechna Miloslav Knap. Servis benzínových motorů je zpravidla o něco levnější a u maloobjemových motorů se výrobcům podařilo snížit provozní náklady na přijatelnou mez.
Na trhu ojetin se benzínové motory dostávají do hledáčku zákazníků čím dál více. „Ještě před několika lety byl zájem o naftové motory výrazně vyšší, téměř v poměru 70:30 v neprospěch benzínu. Dnes je poměr 50,3 % pro benzín a naftových aut se prodává 47,6 %. Zbytek připadá alternativním palivům. Diesely jsou populární u velkých rodinných aut a v kategorii SUV. Naopak u menších vozů nabírají ve skupině AAA AUTO maloobjemové benzínové motory na zákaznické popularitě,“ dodává Vaněček.
Popularitu naftových aut na trhu ojetin dlouhodobě snižují i vozy dovezené překupníky ze zahraničí. U těch je složité dohledat servisní historii, mnohdy mají stočené tachometry a zákazník tak netuší, v jakém stavu auto doopravdy je. „Jestliže překupník auto takzvaně stočí, pak je pro nového majitele prakticky nemožné zajistit autu správný servis. Zejména u dieselových aut je pak zanedbání pravidelné údržby zdrojem nemalých vícenákladů, například v podobě výměny zmiňovaného DPF filtru,“ uzavírá Vaněček. Významným negativem naftových aut jsou i vyšší průměrné nájezdy. Další ranou naftovým motorům může být v budoucnu zavádění nízkoemisních zón ve městech.

zdroj: AAA Auto

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.