Test: Toyota Auris 1.6 Valvematic Multidrive S

Půlmilion na účtu určený k nákupu nového auta a touha parkovat před domem vůz, který bude působit (na dané cenové poměry) reprezentativně a pohodlně, odveze celou rodinu a nepokazí se hned po skončení záruky – to je situace celé řady rodin středního stavu. Hatchback, který tyto požadavky dokáže uspokojit, jsme podrobili redakčnímu testu. Je jím Toyota Auris se zážehovou šestnáctistovkou, bezestupňovou převodovkou Multidrive S a v bohaté výbavě Selection.

Toyota Auris, foto: Toyota

Toyota Auris, foto: Toyota

Design:

Toyotu Auris na silnicích potkávám stále častěji. Jednak jí významně prospěl facelift z roku 2015 a jednak budete za výše uvedenou cenu jen těžko shánět podobně vybavenou konkurenci. V současnosti je jí vlastně pouze Kia Cee´d. Takový Nissan Pulsar je sice levnější, ale letitost maskuje jen stěží a třeba Fiat Tipo jen těžko maskuje své zaměření na co nejnižší cenu. A pokud navíc trváte na automatu, je situace ještě horší. Aktuální provedení Aurisu nabídne pro Evropany přijatelný design, ke kterému stačilo vlastně jen přepracovat nárazníky a masku vymodelovat do decentních tvarů. Na celkovém pozitivním dojmu se pak podepsaly i luxusně působící LED linky v koncových světlech. Hodně „špičatá“ příď poněkud nekoresponduje s klidnějšími liniemi od A sloupku směrem dozadu. Toyota Auris díky ní vypadá z boku trochu jako žehlička. Ale konfekční Toyoty se nikdy nekupovaly jako módní doplněk.

inzerce:


Toyota Auris, foto: Toyota

Toyota Auris, foto: Toyota

Interiér

Chvála exteriéru po usednutí za volant nijak nepolevuje. Toyota si v posledních letech dává záležet na vyšší vnímané kvalitě, což v praxi znamená, že pohodlné sedačky i kolmou palubní desku zdobí v testované akční výbavě Selection prvky kůže či její imitace a kruhové výdechy ventilace vyvolají vzpomínku na značku Mercedes-Benz. Škoda, že uprostřed, kde by byly nejvíce na očích, zůstaly decentní, obdélníkové. Ale Toyota je značka pro konzervativní zákazníky a podobně excentrická řešení nejsou na pořadu dne. Na fotografiích mě interiér Aurisu neuchvátil, ale v reálu působí mnohem lépe. Jedinou pihou na kráse je tak poněkud utopený displej multimediálního systému, který je připomínkou přece jen starší konstrukce vozu. Novější modely konkurence disponují často displejem trčícím z palubní desky. Někomu však může vyhovovat právě jeho decentní zakomponování v kompaktní Toyotě.

Toyota Auris, foto: Toyota

Toyota Auris, foto: Toyota

Pro milovníky velkých objemů zavazadlového prostoru má Toyota připravený Auris Touring Sports. Klasický hatchback číslem hluboko pod 400 litrů nikoho nenadchne. Zavazadelník je ale ve skutečnosti velmi dobře použitelný a nestěhovavým rodinám nebo párům či jednotlivcům musí stačit. Podobně je na tom prostor na zadních sedadlech. Čtyři průměrně rostlé mužské cestující Toyota Auris v klidu odveze. Pokud si za volant sedne dvoumetrový řidič, za něj se posadí už jen dítě nebo menší žena. Oproti takovému Focusu je ale i na zadních sedadlech místa, že by se tam dalo tancovat.

Toyota Auris, foto: Toyota

Toyota Auris, foto: Toyota

Toyota Auris, foto: Toyota

Toyota Auris, foto: Toyota

Jízda a podvozek

V testech Toyoty Auris nebo jejího sourozence, modelu Corolla se často dočtete, že jízda s nimi je zejména nudná. Je pravda, že sportovní zážitky poskytnout neumí. S běžným Golfem nebo Octavií to ale není o nic lepší a s Rapidem snad ani nemá cenu srovnávat. Auris se nenaklání v zatáčkách a má skvěle trefený poměr mezi tuhostí podvozku a jeho pohodlím. Vůz je navíc dobře odhlučněn a na práci rodinného dostavníku celkově připraven velmi dobře.

Motor a převodovka

Ještě nedávno Toyota ztrácela proti konkurenci u zákazníků, kteří si zvykli na pohodlí zátahu turba. Těm dnes nabízí čtyřválcovou dvanáctistovku. Hybrid pro šetřílky a milovníky nových technologií ale také netestujeme. V útrobách našeho vozu ševelí zážehová šestnáctistovka ze staré školy naladěná na skvělých 97 kW. Dnes už to není agregát pro každého, ale úlohu základní motorizace plní skvěle. Druhý tak dobrý motor podobného objemu a konstrukce na trhu těžko najdete. Na dané poměry táhne slušně odspodu a umí být i přiměřeně úsporný. Pro závodníky není, ale klidným řidičům, jimž je motor i celý vůz určen, dokáže udělat radost šestilitrovým průměrem spotřeby. K pohodové jízdě (při které skvěle funguje) přímo vybízí také bezestupňová převodovka Multidrive S. Ačkoli se snaží chovat jako klasický automat simulující rychlostní stupně, jedná se o CVT. Podle vyjádření Toyoty netrpí nízkou životností. K tomu dopomáhá i ne zrovna vysoký kroutící moment motoru. Celkově lze říct, že pro řidiče klidné povahy byste jen těžko hledali lepší kombinaci.

Technické parametry
rozměry (dxšxv) 4330x1760x1475 mm
rozvor náprav 2600 mm
objem kufru 360 litrů
typ motoru (počet válců) zážehový atmosférický (4)
objem motoru 1598 cm3
výkon/točivý moment 97 kW/160 N.m
zrychlení z 0 na 100 km/h 10,0-11,2 s

cena testovaného vozu: 492 900,- Kč

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.