Škoda Rapid: Když chcete praktické auto

Jakmile máte v plánu kupovat nové auto a ve vašem rozpočtu figuruje částka mezi 300 000,- Kč a 400 000,- Kč, je třeba zvážit, jestli je pro vás vhodnější volbou větší a méně vybavený kompakt nebo vybavenější malé auto. V českých reáliích často vítězí tužba po stěhování mnoha věcí a první varianta. Co když se ale výbavy tak úplně vzdát nechcete? Pak je tu Škoda Rapid!

Ačkoli je marketingově řazena do nižší střední třídy, technicky vychází spíše z menší Fabie. I když je pravdou, že některé technologie pocházejí ze starších kompaktních vozů koncernu. Myslím, že Rapidu více sluší označení jeho segmentu B+, které jsem před lety viděl v jednom britském periodiku. Jeho soupeři jsou totiž další obdobně řešené vozy – Peugeot 301, Citroën C-Elysée nebo sesterský Seat Toledo. Cenově se k této čtveřici blíží i Fiat Tipo. Ten je však právoplatným kompaktem a peněženku zatíží málo jen díky opravdu slabé základní atmosférické čtrnáctistovce. Pokud by navíc přišla řeč na komfortní výbavu, není značka Fiat synonymem pro dlouholetý bezproblémový provoz. A nám o výbavu jde.

inzerce



Stupeň Style s paketem Plus a možná ještě nějakým tím příplatkem znamená v případě Rapidu cenu hluboko po čtyřmi sty tisíci korunami a s trochou toho vyjednávacího umu, klidně i kolem magické hranice 350 000,- Kč. Za to dostanete auto, do kterého naskládáte čtyřčlennou rodinu se všemi věcmi na dovolenou a po cestě vás bude hýčkat vyhřívanými sedadly, tempomatem nebo automatickou klimatizací. Při parkování oceníte couvací senzory a příplatek za kameru také není přemrštěný. Podobně je tomu se sice slabými, ale solidně svítícími xenonovými světlomety. Tomu může vážně konkurovat pouze francouzská dvojice. Její houpavý charakter nebo karoserie typu sedan ale nemusí vyhovovat každému, stejně jako původ v zemi galského kohouta.

Škoda Rapid po faceliftu (2017), foto: Škoda auto

Škoda Rapid po faceliftu (2017), foto: Škoda auto

Rapid navíc ve výrazných barvách a na kolech o průměru alespoň 16 palců, která právě výbava Style zahrnuje, vypadá stále šmrncovně. Díky změnám ve tváři Octavie již není jejím dvojčetem a působí možná trochu okoukaně. Nedávný facelift ale pomohl i Rapidu a taková hloupost jako zalomený pás LED-denního svícení mu dodal šťávu.

Abychom ale pouze nechválili, Rapid je samozřejmě vůz postavený na kompromisu. Ten technický byl již zmíněn výše. K němu lze ještě připočítat paletu motorů. Litrové tříválce jsou kompromisem tak nějak celkově, i když zrovna v lehkém Rapidu fungují dobře. A to platí i o slabší verzi o výkonu 70 kW. Maximálních 81 kW je zase jasným důkazem, že Rapid nemá být žádným nástrojem pro nahánění ega za volantem. Solidní točivý moment je však příjemný pro normální jízdu. Stejně je tomu s převodovkou, tedy převodovkami. Po dvojspojkovém DSG sáhne asi málokdo, ale manuální pětikvalt u slabší a šestikvalt u silnější verze pracují velmi dobře a v předvídatelných drahách. K nějakému mohutném prohánění se v kulise však nevybízí. Stejně jako celý vůz prostě míří na normální přepravu osob a nákladu.

Škoda Rapid po faceliftu (2017), foto: Škoda auto

Škoda Rapid po faceliftu (2017), foto: Škoda auto

Ta je navíc po všech modernizacích i mnohem plavnější než po uvedení tohoto modelu na trh. Tehdy byl podvozek opravdu tvrdý a v kombinaci s tvrdšími výplněmi sedadel to nebyla žádná hitparáda. Dnes je situace o poznání komfortnější a subjektivně se mi zdá lepší i odhlučnění. Vzhledem k nahrazení čtyřválců tříválci je ale zvuková změna spíše o jiném tónu než množství.

Ono i ta hromada drobných vylepšení a modernizací za celý životní cyklus může být pro kupujícího lákadlem. Dnes tak sice dostane vůz, který bude v příštím roce nahrazen novou generací, ale je léty odladěn v mezích třídy a ceny k dokonalosti. Škoda Rapid rozhodně není auto, které vám poskytne nějaký (chtěný) společenský status, službu ale může udělat pořádnou.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.