Škoda připomíná 90 let od svého prvního prezidentského speciálu

Automobily Škoda vozí české prezidenty s přestávkami již 90 let. V květnu 1926, rok po spojení značky Laurin & Klement  se Škodovými závody se sídlem v Plzni, se Škoda HispanoSuiza stala oficiálním vozem prvního československého prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka.

T. G. Masaryk před vozem Škoda HispanoSuiza, zdroj: Škoda auto

T. G. Masaryk před vozem Škoda HispanoSuiza, zdroj: Škoda auto

Autentický vůz našeho prvního prezidenta se bohužel dodnes nedochoval. Restaurátoři Škoda Muzea však aktuálně pečlivě pracují na jiném atraktivním exempláři tohoto modelu, který bude po dokončení zdobit expozice firemního muzea. V Plzni tehdy také probíhala licenční výroba stokusové série jednoho z technicky nejvyspělejších a nejrychlejších automobilů 20. let minulého století, vyvinutého renomovanou francouzskou společností HispanoSuiza. První exemplář byl na začátku května 1926 prodán za 280 000 Kč kanceláři prezidenta Československé republiky Tomáše Garrigue Masaryka. Vůz byl do velké míry individualizován. Po schválení návrhu karoserie typu limuzína, vybavené skleněnou přepážkou mezi pracovištěm řidiče a prostorem pro posádku, projekt realizovala pařížská společnost Carosserie Kellner Frères. Na vůz přišla SPZ „N-1“, kterou vystřídala ve 30. letech značka „P-118“ (P – Praha). Po rezignaci pětaosmdesátiletého T. G. Masaryka ze zdravotních důvodů v prosinci 1935 zůstala Škoda Hispano-Suiza v hradních garážích až do 17. března 1936. Poté byl vůz vrácen výrobci. Jeho další osudy jsou bohužel zahaleny tajemstvím.

Automobily Škoda se do služeb československých prezidentů vrátily v roce 1950, a to pancéřovaným vozem Škoda VOS („Vládní osobní speciál“). V prodloužené verzi, s pancéřováním a neprůstřelnými skly o tloušťce 52 mm vážil sedan Škoda VOS až 4440 kg při celkových rozměrech 5700 x 1950 x 1750 mm. V letech 1950-1952 bylo vyrobeno přibližně 100 kusů této řady v různých modifikacích. Z československých prezidentů je používali Klement Gottwald a Antonín Zápotocký. Poté následovala dlouhá éra, kdy prezidentskými vozy byly převážně ZISy a ZILy.

Automobily Škoda se do služeb hlavy státu vrátily až po vzniku samostatné České republiky. Prezident Václav Havel si osobně vyzkoušel řadu novinek společnosti Škoda auto, včetně modelové řady Felicia a první generace řad Fabia, Octavia i Superb. Prezidentským vozem byla za jeho éry i Škoda Octavia, které musel být za tímto účelem pro nedostatek místa na zadních sedadlech u sériové verze prodloužen rozvor. Český prezident tak byl možná jediným nejvyšším představitelem země, který jezdil vozem nižší střední třídy. Jeho nástupce ve funkci, Václav Klaus, využíval vozy Superb prvních dvou generací prakticky po celá dvě funkční období (2003-2013). Současný prezident České republiky Miloš Zeman se 5. června 2015 se stal vůbec prvním uživatelem vozu ŠKODA Superb třetí generace. Jeho limuzína, Škoda Superb v černé perleťové barvě Magic a v nejvyšším stupni výbavy Laurin & Klement, je poháněna benzinovým přeplňovaným motorem 2.0 TSI/206 kW v kombinaci s převodovkou DSG a pohonem všech kol.

Zdroj: Škoda auto

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.