ŠKODA 1101 Tudor slaví sedmdesátiny

Škoda 1101 byla první poválečným modelem mladoboleslavské značky. První exemplář vznikl 7. května 1946 a znamenal začátek téměř dvacetileté epochy, kterou v roce 1964 ukončil až nástup vozu Škoda 1000 MB. Škodě 1101 bude také věnována výstava, kterou v boleslavském muzeu Škody můžete zhlédnout od 10. května do 30. srpna 2016.

Škoda 1101 Tudor, zdroj: Škoda auto

Škoda 1101 Tudor, zdroj: Škoda auto

„Škoda 1101 rozvíjela přednosti několika vývojových generací řad Popular a Rapid, díky nimž se značka Škoda již v roce 1936 stala největším výrobcem i exportérem automobilů v tehdejším Československu. Tudor své předchůdce ale ještě výrazně překonal,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea. Škoda 1101 byla na svou dobu velice pohledné auto využívající moderních technických řešení. Vepředu vidlicovitě rozvětvený páteřový podvozkový rám, nezávislé zavěšení kol, hydraulické brzdy, … Jedenáctistovka pod kapotou přenášela na kola skrze čtyřrychlostní převodovku výkon až 32 koní. Ten stačil tunovému vozu k vyvinutí maximální rychlosti 90-100 km/h. Na svou dobu šlo o úsporný agregát. Spokojil se obvykle s méně než deseti litry benzinu na sto ujetých kilometrů.

Přezdívku Tudor Škoda 1101 dostala na základě uzavřené dvoudveřové karoserie (two-door), která tvořila základ široké karosářské palety. Kromě ní mohli zákazníci dostat také čtyřdveřový sedan, dvoudveřový kabriolet a roadster, dodávku, kombi (STW – Station Wagon) a vyráběl se dokonce i otevřený vojenský speciál (Škoda 1101 VO).

V květnu 1946 byla Škoda 1101 na československém trhu k mání za 67 700 korun. Vzhledem k nelehké poválečné hospodářské situaci museli ale zákazníci kromě adekvátního obnosu předložit také speciální poukaz opravňující ke koupi nového vozu. V období mezi lety 1946 a 1952 tak vzniklo téměř 67 000 Tudorů v civilní verzi a více než 4 200 ve speciálním provedení pro ozbrojené složky. Dvě třetiny z tohoto počtu byly určeny na vývoz a přibližně třetina skončila na tuzemském trhu.

Škoda 1101/1102 zaznamenala také řadu úspěchů na poli motorsportu. Za nejfenomenálnější Škoda považuje zřejmě první tři místa ve třídě do 1100 kubických centimetrů na čtyřiadvacetihodinovce ve Spa v roce 1948, kde všechny tři Škodovky projely cílem bok po boku. Od vozu Škoda 1101 byly odvozeny také závodní speciály Škoda Sport a Supersport.

Následné modelové řady Škody vycházely z původní koncepce „Jedenáctsetjedničky“ až do roku 1964, kdy byla zahájena produkce  nové Škody 1000 MB, tedy vozu s motorem umístěným v zádi samonosné celokovové karoserie.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.