Před 80 lety se z cesty kolem světa s vozem Škoda Rapid vrátili pánové Procházka a Kubias

1. srpna 1936 před polednem se Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias vrátili s vozem Škoda Rapid z cesty kolem světa zpět do Prahy. Cestu stihli za o málo více než polovinu času, který potřeboval Willy Fog. Za 44 dní ujeli 27700 km, během nichž navštívili 15 států a 3 kontinenty. Oba pánové tak pokračovali v dálkových jízdách, jimiž se automobilka Škoda s modely Rapid a Popular proslavila  ve třicátých letech téměř po celém světě.


Pokud jsme předchozími řádky znejistěli cestovatele a milovníky historie informací, za jaký čas to jde přejet zeměkoule, je třeba uvést věci na pravou míru. Cesta z Prahy do Prahy trvala oběma cestovatelům 97 dní.Čistá doba jízdy činila však jen oněch 44 dní. 53 dnů zabraly přesuny lodí či vyřizování celních formalit. A tímto číslem se Škoda chlubila kdysi i nyní. Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias tak v průměru ujeli 630 kilometrů denně, čímž prokázali nejen odolnost vozu Škoda Rapid, ale i svou. Málokdo by si troufl na podobné dávky i s dnešními vozy.

Škoda Rapid kolem světa (1936), zdroj: Škoda auto

Škoda Rapid kolem světa (1936), zdroj: Škoda auto

„Cesta kolem světa, kterou podnikli Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias, byla spojena s enormní zátěží lidí a automobilu,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea.„Úspěch cesty již tehdy podtrhl vysokou spolehlivost a kvalitu zpracování vozů značky Škoda. Cestou kolem světa Procházka s Kubiasem ve třicátých letech podstatnou měrou přispěli ke zvýšení povědomí o značce Škoda na celém světě,“dodává A. Frydlová.
Oba pánové se na cestu kolem světa vydali 25. dubna 1936. Vyrazili jak jinak než z Prahy. Vedoucím byl pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka (1897-1971). Jindřich Kubias (1909-1967) pak plnil funkci navigátora a druhého řidiče. Při této dobrodružné výpravě se posádka spoléhala na jen mírně upravený vůz Škoda Rapid s páteřovým rámem, poháněný čtyřválcovým motorem o objemu 1,4 litru o výkonu 23 kW (31 k). Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšená a brzděná hydraulickými brzdami. Tehdejší silniční síť často tvořily šotolinové pisty a vůz zvládal i terénní pasáže.
z Československa se Kubias a Procházka vydali na západ do Německa, odkud dále pokračovali na východ přes Polsko, Litvu, Lotyšsko a Sovětský svaz. Na lodi pak posádka překonala Kaspické moře a vydala se napříč Íránem. Zde se cestovatelé dokonce dostali i do písečné bouře. Zpoždění, které přitom nabrali, je donutilo k tomu, aby trasu z pákistánské Kvéty do indické Bombaje zvládli nonstop. Třídenní jízdou stihli trajekt na Srí Lanku. Následovala Malajsie, Hongkong, Čína, Japonsko. Následně přes Honolulu dvojice doplula do San Franciska. 5300 kilometrů dlouhou cestu do New Yorku oba pánové stihli za 100 hodin a 55 minut, čímž o více než devět hodin překonali do té doby platný rychlostní rekord. Poslední etapa vedla z francouzského Cherbourgu přes Paříž a Norimberk zpět do Prahy.

Za celou cestu spotřebovala první Škoda Rapid v průměru 10,2 l benzinu na 100 km a celkem 54 l oleje. Cesta tehdy vyšla na 89600 Korun.

zdroj: Škoda auto

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.