Může malé auto sloužit jako rodinné?

Otázka v nadpisu článku je vyjádřena pregnantně. Pojďme se zamyslet nad tím, jestli současná auta segmentu B, tedy délky kolem čtyř metrů, mohou posloužit jako jediné auto do rodiny. Jen málo rodin si jako své výhradní přibližovadlo takové auto pořídí. Společenský konstrukt velí zvyšovat svou společenskou prestiž co největším vozem. Právě snaha o vyšší sociální status je jedním s environmentálních problémů. Větší auto rovná se nejen vyšší náklady, ale také více vytěžených surovin, vyšší spotřeba paliva, větší otěry brzd a pneumatik, a tedy vyšší produkci pevných částic do ovzduší.

Oprostíme-li se od tohoto pohledu na svět, můžeme začít s čísly. Řada malých vozů dnes svou velikostí překročila hranici čtyř metrů. V devadesátých letech  mohl být za rodinný hatchback  považován Volkswagen Golf 3. generace. Jeho 4074 mm délky jako by z oka vypadlo dnešnímu Hyundai i20 nebo nové Kie Rio. Ještě zajímavější je to v oblasti rozvoru. Necelého dva a půl metru, kterým se prezentuje Golf III, by dnes nikoho nenadchlo. Stejný rozvor má dnešní Fabie a v její třídě jsou i větší auta. Na šířku už dvacet let starý Němec prohrává i s Fabií. Co tím chci říct? Že jsme si zvykli na větší prostor v autě, ale těžko říct, jestli je třeba. Dvoumetrový metrákový chlapák asi z Fabie nadšený nebude. O dvacet centimetrů menší a stejnou porci kilogramů lehčí muž už i s podobně rostlým spolujezdcem musí být spokojen. Pokud jde o prostor na zadních sedadlech, může to být podobné, jen tam je hranice komfortu pro dva pasažéry obvykle ještě o 10 cm jejich výšky níže.

...i když ani zepředu z podhledu to není špatné, zdroj: Suzuki

Malé auto cílící na rodinu je například Suzuki Baleno, zdroj: Suzuki

To je prostor pro posádku, ale co zavazadla? Dnešní malá auta často disponují kufrem o objemu více než 300 litrů. Opět se nabízí srovnání s hatchbacky z konce milénia. Převážíte-li každý týden polovinu domácnosti na chatu, asi vám to stačit nebude. Vozíte-li většinou v kufru hlavně vzduch a auto naložíte pouze na letní dovolenou, může malý hatchback s rakví na střechu posloužit dobře. V opačném případě je dobré zvážit jako alternativu  malé kombi nebo MPV.

A řidičské zážitky? Opět záleží na tom, co si od auta slibujete. Pokud vám vrchol blaha přináší opojný pocit v levém pruhu dálnice s ilegální rychlostí na tachometru, asi bude opravdu lépe hledat jinde. Na druhou stranu většina vozů B segmentu je relativně lehká a ačkoliv nejsou primárně určena k závodění, existují i jejich přiostřené verze. To ale hovořím k fajnšmekrům. Má-li auto sloužit jako dopravní prostředek pro svižnější jízdu, malé auto s lepší motorizací jistě postačí.

Dacia Sandero, zdroj: renault.cz

Dacia Sandero, zdroj: renault.cz

Jestli by vyhovovalo malé auto zrovna vám, nejsem schopen říct. Obecně však lze mít za to, že vozy velikosti Fabie jsou podceňované a rodinám do velikosti dvou dospělých a dvou dětí bez potřeby převážet často spoustu zavazadel a ukazovat okolí, na co mám, můžou dobře posloužit. Za pocit menšího luxusu a přemýšlení při velkoobjemové přepravě přijde výměnou nižší pořizovací cena, obvykle levnější servis, snadnější pohyb po městech a v neposlední řadě i vnitřní pocit, že oproti majitelům dieselových limuzín zatěžuji životní prostředí o poznání méně, i když to nedávám tak okatě najevo, jako kdybych měl na zádi nápis HYBRID.

Mohlo by se vám líbit...

komentáře 2

  1. Zahradník napsal:

    Mám možnost jezdit s vozem menším (B) i větším. A i když dnes jsou podle Vás malá auta větší, než před dvaceti lety, tak máme i horší silnice,. A moje zkušenost je taková, že radši pojedu velkým a těžkým Mondeem na velkých kolech, než na menším a lehčím Focusu s menšími koly. Ten rozdíl v pohodlí i unavě po cestě je znatelný. Právě pro rozbité silnice a průměr kol. Těžké auto má lepší poměr odpružené a neodpružené hmoty, než menší auta. Kolik surovin se muselo vytěžit na výrobu auta mě nezajímá. Proto i na vysloveně krátké cesty volím větší auto. Jsem v něm ve větším bezpečí a utržím méně diskomfortu.

    • Redakce napsal:

      Díky za názor. Článek určitě neměl vyznít tak, že malé auto řeší vše. Pokud jde o komfort, větší auto ho jistě nabídne více. Také mám možnost porovnat (Fiat Seicento vs. Mazda 6), takže vím, o čem mluvíte. Nicméně jsou situace, kdy na rozdíl od vás jedu na delší cestu (pro mě přes 100 km) raději Fiatem. Zřejmě nejsem tolik vnímavý na diskomfort. Naopak zážitek z řízení je u toho prcka úplně o něčem jiném. Nakonec, každý si musí sám srovnat v hlavě, jak velké auto potřebuje.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.