Kia letos představí naftový mild-hybrid

Korejská automobilka Kia oznámila, že ve druhé polovině roku 2018 představí svůj první naftový mild-hybridní motor pracující s napětím 48 V. Nové hnací ústrojí s označením ‚EcoDynamics+‘ snižuje emise CO2 tím, že při akceleraci vypomáhá spalovacímu motoru elektromotorem z přídavné 48 V baterie prostřednictvím nového startér/generátoru MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator).

Technologie pohonu EcoDynamics+ ve srovnání s plně hybridními soustavami pohonu zaboduje především nižší pořizovací cenou. Automobilka to prezentuje jako záměr přesně v souladu se snahami nabízet pokrokové vozy, které jsou cenově dostupné širokému spektru zákazníků. Díky kompaktním rozměrům všech komponent se uvedenou technologii podařilo zabudovat do stávající architektury vozidel a hnacích ústrojí, a to bez jakýchkoli dopadů na praktičnost nebo způsob obestavění prostoru. Mild-hybrid Kia byl navržen tak, aby uživatele nijak neobtěžoval, a tak nevyžaduje žádné dobíjení ze zásuvky.

Prvním modelem, který ještě v roce 2018 nový naftový částečně hybridní pohon EcoDynamics+ nabídne, bude Kia Sportage. V roce 2019 bude následovat nová Kia Ceed třetí generace, stejně tak jako řada dalších modelů Kia.

Prostřednictvím naftového mHEV pohonu EcoDynamics+ bude Kia schopna nabídnout ekologičtější vznětové motory. Soustava pohonu, která využívá i systém selektivní katalytické redukce (katalyzátor SCR), dokáže snižovat produkované emise CO2 až o 4 % dle nové metodiky WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), resp. až o 7 % dle metodiky NEDC (New European Driving Cycle)*. Uvedení naftového mHEV pohonu pomůže značce naplnit celosvětový plán snižovat průměrné flotilové emise vozů Kia.

Kia mild-hybrid, zdroj: Kia Motors Czech

Kia mild-hybrid, zdroj: Kia Motors Czech

Jak funguje EcoDynamics+ v reálném provozu

Hnací ústrojí bylo navrženo s cílem zvýšit provozní hospodárnost spalovacího motoru pomocí elektrické energie, která se získává hladkou rekuperací.

V režimu ‚elektromotoru‘ se při zrychlování vybíjí baterie s cílem vypomoci spalovacímu motoru točivým momentem, a tak mírně zvýšit celkový výkon za prudké akcelerace, resp. snížit zatížení motoru při mírné akceleraci. Při zpomalování, resp. v táhlém klesání nebo při dojíždění na křižovatku, se jednotka MHSG přepíná do režimu ‚generátoru‘, kdy dochází ke zpětnému získávání energie přes klikový hřídel k dobíjení baterie za pohybu vozidla.

Celkové řízení systému zajišťuje vyspělá elektronická řídicí jednotka (ECU), která vypočítává co nejúčinnější využívání dostupné energie se zohledněním zbývající kapacity baterií vozidla.

Energii z akumulátoru lze využít i k nové ‚dynamické funkci Stop & Start‘. Pokud je baterie dostatečně nabitá, spalovací motor se při zpomalování se zařazeným rychlostním stupněm nebo při brzdění automaticky vypíná. Jednotka MHSG poté může spalovací motor opět hladce spustit – za jakékoli situace – v okamžiku, kdy řidič sešlápne plynový pedál.

Kompaktní rozměry řešení a začlenění do stávající architektury

Díky kompaktním rozměrům celé technologie se podařilo částečně hybridní pohon EcoDynamics+ celkem snadno začlenit do stávající konstrukce vozidla. V závislosti na konkrétním modelu bude 48 V baterie zabudována pod podlahu zavazadlového prostoru, aby dopady na praktickou využitelnost vozidla byly co nejmenší. Jelikož je jednotka MHSG v místě standardního alternátoru, kde pohání klikový hřídel prostřednictvím řemene, nebylo zapotřebí do motorového prostoru příliš zasahovat.

Měnič 48 V baterie umožňuje propojení nové baterie s palubním napájením vozidla, což se odrazilo ve výrazném zmenšení rozměrů 12 V baterie k napájení elektrického příslušenství vozidla. Nasazení jednotky MHSG zároveň znamená zmenšení klasického startéru, který tak slouží především ke spouštění spalovacího motoru za nízkých teplot. Za většiny podmínek se spalovací motor spouští pomocí HMSG, tedy ze 48 V baterie.

Automobilka Kia mild-hybrid zkombinuje s manuální i automatickou převodovkou a lze jej také upravit pro různá uspořádání pohonu (předních, zadních, nebo všech kol). Hnací ústrojí bude dále upraveno pro nasazení se zážehovými motory.

Podrobnější plány uvádění technologie Mild-hybrid pohonu oznámí Kia v příštích měsících.

repro: Kia Motors Czech

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.