Atmosférická šestnáctistovka – vymírající, ale nikoli vymřelý druh

Zážehové šestnáctistovky dlouhá léta plnily funkci solidní základní jednotky pro vozy nižší střední třídy. Sem tam někdo přišel s kompaktem s menším motorem, ale použitelné byly v zásadě právě až agregáty s objemem přesahujícím půl druhého litru. Dnes je ale doba přeplňovaná. Emisní normy a běžnému řidiči dostačující zátah turba nás vehnaly vstříc přeplňovaným tříválcům. Stále však existuje početná skupina řidičů, kterým vadí zvuk tříválce, jeho vibrace, více či méně potlačené projevy turba nebo prostě jen fakt, že na motoru jsou další součástky, které se potenciálně mohou pokazit. Vybere si ještě dnes konzervativně smýšlející zákazník?

No, bude to mít těžké. Atmosférické osmnáctistovky zmizely v propadlišti dějin s devátou generací Hondy Civic (pokud nebudeme počítat hybridní Toyoty), dvoulitry přežívají jen pod kapotou Mazdy (a v příštím Aurisu ve spojení s elektromotorem). Nové modely obvykle přicházejí se základem v podobě téměř nepoužitelné slaboučké atmosférické čtrnáctistovky (např. Opel nebo Fiat) nebo jejich portfolio začíná rovnou přeplňovaným tříválcem (koncerny Volkswagen a PSA). Zážehovou šestnáctistovku tak najdete z valné části pouze u výběhových modelů, které budou během příštích měsíců nahrazeny další generací. A té už se tento motor nedožije. To je případ Toyoty Auris, Kii Ceed, Kii Soul, Mitsubishi Lancer nebo Fordu Focus. Takovou Kiu Sportage čeká facelift, který motor 1.6 GDi také přežít nemusí. Zbývá ještě něco?

Renault Mégane GrandCoupé, zdroj: Renault

Renault Mégane GrandCoupé, zdroj: Renault

Renault 115 SCe

No, zbývá. Vynecháme-li úvahy nad tím, jak je Renault vhodnou volbu pro zájemce hledající auto „navěky“, je třeba vzít značku s diamantem ve znaku v úvahu. Francouzi překvapili, protože v stále ještě vlastně novince Renaultu Mégane zůstala jako základní motorizace atmosférická šestnáctistovka disponující silou 115 koní. V ceně mezi 300 a 400 tisíci korun budete těžko hledat vybavenější vůz s tímto pohonem.

 

Citroën C-Elysée, foto: Citroën

Citroën C-Elysée, foto: Citroën

PSA 1.6 VTi

Konzervativním řidičům vychází francouzský koncern vstříc v případě svých levnějších modelů C-Elysée a 301. Sedany segmentu B+ (podobně jako Škoda Rapid) disponují stejně výkonnou šestnáctistovkou jako Renault Mégane. Jsou proti němu dokonce levnější, ale ušetřené peníze jsou vidět všude – na zastarávajícím designu exteriéru i interiéru i jízdních vlastnostech. Tahle auta ale mají nabídnout hlavně prostor, a ten nabízejí.

Mazda 3, foto: Mazda

Mazda 3, foto: Mazda

Mazda 1.5

Není to šestnáctistovka, ale o deci menší motor. Lehkonohá Mazda 3 s dvoulitrem má totiž slabší sestřičku. V nižších výbavových stupních je k dispozici patnáctistovka o výkonu rovných sto koní. Jedná se sice o nejdražší volbu, ale za své peníze dostanete perfektní točivé nářadí pro nadšené řidiče. A nedostatku výkonu se bát nemusíte, pokud pošlete ručičku otáčkoměru k červenému poli, vyždímáte z Trojky stovku dříve než 11 sekund po startu.

Suzuki Vitara, foto: Suzuki

Suzuki Vitara, foto: Suzuki

Suzuki 1.6 VVT

Sto dvacet koní má léty prověřená jednotka v útrobách Suzuki Vitara. Jasně, Vitara není kompakt, ale malé SUV. Například jízdními vlastnostmi nebo komfortem (zejména hlukem v kabině) se třeba právě Méganu nemůže rovnat, ale z hlediska vnitřního prostoru jsou si obě auta velmi blízko. Agregát s lehkým vozem velmi solidně cvičí a i ovladatelnost Vitary je na dobré úrovni. Pokud uvažujete o hatchbacku nižší střední třídy a jste si jistí atmosféricky plněným motorem, zkuste si ve Vitaře testovací jízdu.

 

 

Mohlo by se vám líbit...

1 odpověď

  1. Swifter napsal:

    Hyundai ix20 1.6 nejlepší co můžete za dané prachy dostat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.