Jak se při servisování auta nenechat napálit

Každý majitel automobilu ví, že vlastnit vůz neznamená jen pravidelně ho tankovat, občas dolévat směs do ostřikovačů a mýt ho. Pokud chcete, aby vám automobil dlouho vydržel, musíte se o něj starat. Čím technicky komplikovanější auto máte, tím je údržba finančně náročnější. Pokud chcete šetřit čas i nervy, je důležité pečlivě vybrat servis, kde se vám o vůz budou starat. Profesionálové z mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO dali dohromady typy, jak se při servisování auta nenechat napálit.

Jak vybrat ten správný autoservis, když ani autorizované servisy nejsou zárukou kvality? Nejjednodušší je poradit se s rodinou nebo dobrými známými, ale i v tomto případě se může stát, že vám nevědomky poradí servis, kde vám naúčtují nevykonané služby nebo nevyměněné díly. Dobrou vizitkou je, když servis ručí za svoje služby a v případě pochybení je ochotný sjednat nápravu zdarma. „Rozhodně doporučuji prověřit si servis i na internetu, kde je k dispozici velké množství hodnocení od různých poskytovatelů. Každý větší servis má dnes webovou stránku. Samozřejmostí je i ceník, který byste si měli prohlédnout, abyste se na místě nepříjemně nedivili. Na stránkách můžete najít i fotky z dílny, kde vidíte vybavení či přímo samotný seznam vybavení a různé certifikáty,“ radí regionální manažer výkupu AAA AUTO Jindřich Topol.

ilustrační foto by FOTO:FORTEPAN / Lencse Zoltán, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50628486

ilustrační foto by FOTO:FORTEPAN / Lencse Zoltán, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50628486

Typy na co si dát v servisu pozor:

  1. Zakázkový list

Zakázkový list je velmi důležitým dokumentem, který vám každý slušný servis vystaví, než se pustí do konkrétních oprav. V rámci toho se domluvíte na požadovaném rozsahu oprav, termín vyhotovení i cenu. Každé navýšení sumy pak s vámi musí servis konzultovat (v průběhu oprav se někdy objeví nečekaná závada). Počítejte s tím, že samotná kontrola závad není zadarmo. Servis musí nejprve určit, kde je něco potřeba opravit (pokud to není na první pohled jasné) a až potom může provést předběžné nacenění opravy. Pokud vám servis odmítá dát zakázkový list, můžete tušit jisté komplikace.

Zakázkový list nepodceňujte a vždy ho vyžadujte s přesně zapsaným stavem najetých kilometrů na tachometru a stavem paliva v nádrži. Někteří automechanici si totiž mohou vaše vozidlo půjčit na soukromé účely, a to i přesto, že oprava nevyžaduje testovací jízdu. Mechanici rádi zkoušejí obzvláště auta, ke kterým se běžně nemají šanci dostat. Máte-li výjimečné sportovní auto, luxusní vůz nebo veterána, buďte obzvláště opatrní. Dobrým hlídačem jsou kamery instalované v interiéru vozu, které zachytí mnoho nestandardních „testovacích jízd“.

  1. Náhradní automobil

Pokud nedokážete bez automobilu existovat, bude vás zajímat i možnost náhradního automobilu. Mnohé servisy deklarují dostupnost náhradních vozidel (někdy i zdarma), ale pokud se na to zeptáte přímo v servisu, poví vám, že momentálně nemají. Je tedy lepší si náhradní vůz rezervovat telefonicky dopředu. Při přebírání náhradního vozidla postupujte jako v autopůjčovně a trvejte na detailně vyplněném předávacím protokolu, kde budou zaznamenané veškerá poškození exteriéru i interiéru. Pamatujte na to, že je většinou potřeba automobil odevzdat s plnou nádrží.

  1. Převzetí vozu

Při přebírání automobilu si detailně zkontrolujte popis vykonaných oprav a účtované částky. „V některých nepoctivých autoservisech se může bohužel stát, že účtované práce vůbec nevykonali nebo vám naúčtovali servis, který nebyl vůbec potřeba udělat. Nezapomeňte porovnat popis oprav se skutečností a zeptat se, jestli všechny úkony byly nutné a proč se dělaly. V případě výměny dílů se zajímejte, jestli je bylo potřeba opravdu měnit,“ doplňuje Topol.

Pokud se stane, že servis udělá práce nad rámec zakázkového listu, nebo za výrazně vyšší cenu, reklamujte to na místě. Finální cena nemůže být bez předchozího souhlasu majitele vyšší více než o 10%. Stejně tak reklamujte ihned opravu, jakmile zjistíte, že závada nezmizela. Některé servisy namísto správné diagnostiky mění díly „na zkoušku“. Zákazníka nechají zaplatit nový díl, například rameno zavěšení či novou škrticí klapku, a pak zkouší, jestli tento díl závadu odstraní.

Pokud zkoušíte nový servis, můžete být trochu „paranoidní“ a žádat staré díly zpět. Máte tak větší jistotu, že byly opravdu vyměněné, protože vám na místě mohou ukázat jen univerzální díly z jiných aut. V některých autoservisech dokonce můžete být při práci mechaniků nebo je pozorovat přes sklo či kameru. Při zásadnějších opravách žádejte ještě před zaplacení zkušební jízdu. Pokud by bylo cokoliv v nepořádku, automobil nepřebírejte. Nezapomeňte si také všechny úkony nechat zapsat do servisní knížky.

text: Temper communication (tisková zpráva)

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.