5 důvodů proč chtít sedan

Sedany u nás nejsou zrovna nejžádanějším zbožím. Doby Škody 120, Trabantů a Žigulíků jsou dávno pryč a my milujeme kombíky, liftbacky a v poslední době v duchu světové módy i SUV a crossovery. Vozy s tříprostorovou karoserií prodejně paběrkují a leckdo se jim vysmívá. Ačkoli ale opravdu nejsme ve východní Evropě ani arabském světě, existují důvody, proč chtít sedan.

1. Elegantní vzhled

Když se řekne limuzína, člověk si představí eleganci. Ne každý sedan je sice limuzínou, ale většina z nich těží z elegantního bočního profilu, který s sebou karoserie toho typu přináší. V poslední době řada automobilek navíc přechází k šikmější zadní partii. Takové automobily jsou pak nazývány čtyřdveřovými coupé. Ačkoli se jedná o jistý protimluv, stále zůstáváme u evokace elegance. Existují ale samozřejmě výjimky. Fabia sedan nebo Renault Thalia nejsou symbolem krásy. Větších sedanů se však neduh „batohovitosti“ téměř netýká.

2. Velký kufr

Velký kufr je tak nějak symptomatická výhoda sedanů. U spousty modelů je dokonce udávaný objem zavazadlového prostoru větší než v případě sesterského kombi. Oproti němu bývá sice kufr méně pravidelný, s vyšší nakládací hranou a omezený zvedacími konzolemi, menších předmětů ale do něj dáte více. S většími může být poněkud problém, neboť některé sedany mají vstup do kufru velmi malý. Čest výjimkám, kterými je například Mazda 6 1. generace nebo současný Renault Mégane Grandcoupé.

Toyota Corolla 1. generace; foto: TTTNIS, zdroj: Wikimedia

Toyota Corolla 1. generace; foto: TTTNIS, zdroj: Wikimedia

3. Zvuková pohoda

Máte rádi v autě ticho? Sedan je znovu dobrá volba. Jeho tříprostorové uspořádání velmi izoluje posádku od dění kolem zadních kol. Do karet hrají také dobré aerodynamické poměry, které můžeme pozorovat i bez větrného tunelu. Všimli jste si, že sedany nemají zadní stěrač? Na druhou stranu je třeba říct, že některé sedany, jsou-li prázdné, umí ze zavazadlového prostoru vyluzovat zajímavé koncertní divy. Špatně odhlučněný vůz navíc karoserie typu sedan sama nespasí.

Držitel ocenění Autobest z roku 2016 - Fiat Tipo vám v provedení sedan bude říkat pane již za 269 900,-. Za hatchback se 30 000,- připlácí. Nemáte-li však nic proti sedanu, lze oněch 30 tisíc investovat také do vyšší výbavy Plus. Vůz poháněný zážehovou atmosférickou čtrnáctistovkou pak disponuje většími koly, kůží potaženým volantem, kryty zrcátek v barvě karoserie, chromovanými klikami dveří nebo elektricky ovládanými zpětným zrcátky i všemi bočními okny. foto: Fiat

Držitel ocenění Autobest z roku 2016 – Fiat Tipo vám v provedení sedan bude říkat pane již za 269 900,-. Za hatchback se 30 000,- připlácí. Nemáte-li však nic proti sedanu, lze oněch 30 tisíc investovat také do vyšší výbavy Plus. Vůz poháněný zážehovou atmosférickou čtrnáctistovkou pak disponuje většími koly, kůží potaženým volantem, kryty zrcátek v barvě karoserie, chromovanými klikami dveří nebo elektricky ovládanými zpětným zrcátky i všemi bočními okny. foto: Fiat

4. Pohodlné jízdní vlastnosti

Zapomeneme-li na Mitsubishi Lancer Evo nebo Subaru Impreza WRX Sti, nebývají sedany zrovna závodnickým nářadím. Naopak jsou zaměřeny především na pohodlí. Jako takové je řada automobilek oproti sesterským modelům vybavuje možná jednodušším, ale často pohodlnějším podvozkem. Typický příklad hledejte v současné Corolle nebo Méganu.

Subaru Impreza sedan concept, Zdroj: Subaru

Subaru Impreza sedan concept, Zdroj: Subaru

5. Bezpečnost

O čem se moc nemluví, to je větší bezpečnost sedanů. Boční nebo čelní náraz rozdíly nepřináší, ale jinak je tomu v případě nárazu zezadu. Tříprostorová karoserie je už z principu tužší než v případě kombi nebo hatchbacku a oproti hatchbacku navíc vyniká i mnohem většími deformačními zónami. Ten kufr tam prostě je.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.